Wyjazd integracyjny w Góry Świętokrzyskie

W dniach 8–10 września 2014 r. odbyła się wycieczka integracyjna w Góry Świętokrzyskie, w której uczestniczyło 15 uczniów klasy I, wychowawca p. Łukasz Chojnowski oraz p. Agnieszka Dworak.

8 września zebraliśmy się pod szkołą o godz. 7.00. Po pożegnaniu z Dyrekcją pojechaliśmy do Krzemionek.  Tam mieliśmy okazję zwiedzić wystawy krzemienia oraz przejść się (przystosowanymi do zwiedzania) neolitycznymi tunelami górniczymi. Po wyjściu z tuneli mieliśmy lekcję o życiu ludzi tamtej epoki oraz wyrabialiśmy samodzielnie mąkę, lepiliśmy naczynia z gliny i strzelaliśmy z łuku. Po zwiedzeniu Krzemionek, udaliśmy się do Opatowa. W mieście zwiedziliśmy szesnastowieczne piwnice, które służyły do przechowywania towarów, a w razie zagrożenia były dobrym schronieniem.  Kolejnym punktem na naszej trasie był zamek Krzyżtopór.  W zamku, a właściwie w ruinach zamku, zobaczyliśmy pozostałości po stajniach, studni, salach balowych oraz murach. Poznaliśmy też ciekawą historię tego miejsca.  Po zwiedzeniu zamku udaliśmy się do Świętej Katarzyny, gdzie mieliśmy spędzić dwie noce.

9 września odwiedzili nas Panowie Dyrektorzy, aby wspólnie z nami wybrać się w Góry Świętokrzyskie. O godz. 7.00 odbyła się Msza Św., a bezpośrednio po niej udaliśmy się na śniadanie. Po śniadaniu przejechaliśmy do Nowej Słupi, gdzie zaczynał się nasz szlak. Po dwukilometrowej „przechadzce” dotarliśmy na Święty Krzyż, gdzie zwiedziliśmy muzeum braci Oblatów. Zwiedziliśmy też kaplicę, w której są przechowywane relikwie Drzewa Krzyża Świętego. Następnie wybraliśmy się w drogę powrotną, która zajęła nam ok. 5 godz. Po powrocie do ośrodka szybko się przebraliśmy i poszliśmy na kolację. Po niej mieliśmy ognisko, na którym zaśpiewaliśmy Sen O Warszawie Czesława Niemena.

10 września był ostatnim dniem naszej wycieczki. Podczas powrotu udało nam się zwiedzić Muzeum Wsi Kieleckiej, gdzie mogliśmy zobaczyć autentyczne domy  z XIX w. Zobaczyliśmy m.in. dom doktora, sklepikarza, babki, dworek i wiele innych. Po zwiedzeniu Tokarni, udaliśmy się do muzeum w Oblęgorku, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć letnią rezydencję Henryka Sienkiewicza. Ostatnim przystankiem na trasie naszej wycieczki był klasztor cystersów w Wąchocku. Zobaczyliśmy tam dwunastowieczne mury, pomieszczenia oraz świątynię, w której nadal pracują cystersi. Zwiedziliśmy  tam również muzeum historyczne przechowujące eksponaty od XVIII w. do XX w.

Myślę, że integracyjne założenie tego wyjazdu zostało spełnione w 100%, gdyż już dzisiaj stajemy za sobą murem oraz pomagamy sobie nawzajem. Jako przewodniczący klasy pierwszej liceum, chciałbym podziękować Dyrekcji, wychowawcy oraz p. prof. Dworak za wspólnie spędzony czas.