Debata na temat przeciwdziałania przemocy



2 października obchodzony był Międzynarodowy Dzień bez Przemocy. Z tej okazji we wszystkich klasach pierwszych i drugich liceum zostały przeprowadzone przez pedagoga i psychologa szkolnego spotkania warsztatowe omawiające zjawisko przemocy. Podkreślona została również waga różnych czynników chroniących uczniów wobec starcia z przemocą. Następnie każda klasa wyznaczyła spośród swojego grona po dwóch lub trzech reprezentantów, którzy wzięli udział w szkolnej debacie pod tytułem: „Szkoła bez przemocy?!” zaplanowanej na 29 października 2019 r.


Podczas tego spotkania przedstawiciele klas podsumowywali wnioski i najważniejsze myśli płynące z wcześniej realizowanych warsztatów za pomocą różnych prezentacji - w formie plakatów, wykresów bądź wykładów. Kolejnym punktem spotkania była debata, podczas której obecni uczniowie mogli wyrazić swoje opinie na temat: Czy szkoła bez przemocy jest możliwa? Zgodnie ze swoim stanowiskiem zajmowali też miejsca na sali i prowadzili dyskusję na argumenty. Większość uczniów uważała, że szkoła bez przemocy nie jest realna do osiągnięcia z uwagi na to, jak różni jesteśmy, z jak różnych środowisk pochodzimy, jak różne mamy sposoby komunikowania się i jak wiele nas dotyka konfliktów na każdym z tych pól. Znaleźli się jednak tacy uczniowie, którzy sądzili, że katolicka szkoła może być wolna od przemocy, jeśli tylko jej uczniowie będą bazować w codziennym funkcjonowaniu w szkole na wartościach chrześcijańskich i zmagać się ze swoimi odmiennościami dążąc przez ten trud do świętości. Nikt z obecnych nie dał się przekonać do zmiany obranego na początku stanowiska. Ostatnim punktem spotkania była debata stolikowa. Podczas tej części uczniowie pracowali nad czynnikami zabezpieczającymi obecnymi aktualnie w szkole oraz tymi, które warto wprowadzić w szkole. Opracowali także ankietę badającą zjawisko przemocy i zjawisko bezpieczeństwa na terenie szkoły. Planowali także dodatkowe akcje i działania w obszarze przeciwdziałania przemocy warte do przeprowadzenia na terenie szkoły. Powstałe w ten sposób plakaty zostaną przez szkolnego psychologa i pedagoga przeanalizowane oraz zaprezentowane społeczności szkolnej pod koniec pierwszego semestru, kiedy też zostanie zrealizowana ankieta opracowana na podstawie propozycji uczniów. Kontynuacją debaty mają być również krótkie sprawozdania reprezentantów klas przedstawione pozostałym uczniom podczas zajęć do dyspozycji wychowawcy.




Opracowały: Sylwia Diłanian i Sylwia Kulawczuk

Drugiego października obchodzony był Międzynarodowy Dzień bez Przemocy. Z tej okazji we wszystkich klasach pierwszych i drugich liceum zostały przeprowadzone przez pedagoga i psychologa szkolnego spotkania warsztatowe omawiające zjawisko przemocy. Podkreślona została również waga różnych czynników chroniących uczniów wobec starcia z przemocą.  Następnie każda klasa wyznaczyła spośród swojego grona po dwóch lub trzech reprezentantów, którzy wzięli udział w szkolnej debacie pod tytułem: „Szkoła bez przemocy?!” zaplanowanej na 29 października 2019 r. Podczas tego spotkania przedstawiciele klas podsumowywali wnioski i najważniejsze myśli płynące z wcześniej realizowanych warsztatów za pomocą różnych prezentacji - w formie plakatów, wykresów bądź wykładów. Kolejnym punktem spotkania była debata, podczas której obecni uczniowie mogli wyrazić swoje opinie na temat: Czy szkoła bez przemocy jest możliwa? Zgodnie ze swoim stanowiskiem zajmowali też miejsca na sali i prowadzili dyskusję na argumenty. Większość uczniów uważała, że szkoła bez przemocy nie jest realna do osiągnięcia z uwagi na to, jak różni jesteśmy, z jak różnych środowisk pochodzimy, jak różne mamy sposoby komunikowania się i jak wiele nas dotyka konfliktów na każdym z tych pól. Znaleźli się jednak tacy uczniowie, którzy sądzili, że katolicka szkoła może być wolna od przemocy, jeśli tylko jej uczniowie będą bazować w codziennym funkcjonowaniu w szkole na wartościach chrześcijańskich i zmagać się ze swoimi odmiennościami dążąc przez ten trud do świętości. Nikt z obecnych nie dał się przekonać do zmiany obranego na początku stanowiska. Ostatnim punktem spotkania była debata stolikowa. Podczas tej części uczniowie pracowali nad czynnikami zabezpieczającymi obecnymi aktualnie w szkole oraz tymi, które warto wprowadzić w szkole. Opracowali także ankietę badającą zjawisko przemocy i zjawisko bezpieczeństwa na terenie szkoły. Planowali także dodatkowe akcje i działania w obszarze przeciwdziałania przemocy warte do przeprowadzenia na terenie szkoły. Powstałe w ten sposób plakaty zostaną przez szkolnego psychologa i pedagoga przeanalizowane oraz zaprezentowane społeczności szkolnej pod koniec pierwszego semestru, kiedy też zostanie zrealizowana ankieta opracowana na podstawie propozycji uczniów. Kontynuacją debaty mają być również krótkie sprawozdania reprezentantów klas przedstawione pozostałym uczniom podczas zajęć do dyspozycji wychowawcy.

 

Opracowały: Sylwia Diłanian i Sylwia Kulawczuk

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE